Att klättra och bestiga berg är måhända en instinkt med liknande ursprung som vår mänskliga dröm att kunna flyga. På något sätt handlar det ju om att överkomma det omöjliga, och kanske därmed njuta av den totala frihet det innebär att överlista naturen. Lägg därtill adrenalinet. Att dra, lyfta och hissa sig upp för en stuprak bergvägg, ibland hundratals eller tusentals meter ovan mark måste ju onekligen innebära en påtaglig dos adrenalin. Sverige har lyckats fostra en del framgångsrika klättrare. Vår mest berömde bör vara Göran Kropp. 1996 lyckades han bestiga Mount Everest utan syrgastuber, efter att ha cyklat hela vägen dit från Sverige.

Inte en rent manlig syssla

I fordom dagar, ansågs nog klättringen och den fysiska äventyrslustan som driver många bergsbestigare, vara en rent manlig drift och syssla. Det finns dock idag en hel del framgångsrika kvinnor inom branschen. Ett framträdande exempel är Renata Chlumska, som var sambo med den tragiskt förolyckade Göran Kropp. Hon utsågs 2007 till Årets äventyrare tillsammans med Fredrik Sträng. Så även om många av bergsbestigandets pionjärer inte skulle tro sina ögon, skulle de i Sverige kunna få se hur en kvinna kompetent hänger i sele och rep och klättrar längs väggarna. En sådan bedrift kräver naturligtvis enorm koordination, styrka och uthållighet. I synnerhet är styrka i fingrarna en prioritet för klättrare.

Bra med allsidig träning

Om du är intresserad av att börja klättra finns det många klubbar där du kan få instruktion och råd. Ett bra nybörjartips är att hålla dig till väggar under tak i början. Du kommer snabbt märka om din kropp är i rätt skick för hobbyn. Fingerstyrka är enormt viktigt och naturligtvis är alla extra kilon en oönskad börda. En effektiv kroppsvikt, alltså minimal dödvikt och väl utvecklade muskler för ändamålet, är A och O för en uthållig klättrare. Så för dig som blir biten av klättringslustan kan det alltså bli en utmärkt motivation för att komma i bättre trim, om det skulle behövas.